Skattemässig status: Privatbostadsföretag (äkta)
Juridisk person tillåten: Nej
Godkänner delat ägande: Ja
Kommun: Stockholm
Markägare: Marken är tomträtt
Antal lägenheter: 69
Byggnadsår: 1998
Uppvärmning: Fjärrvärme och bergvärme

Gemensamma utrymmen
Till föreningen hör en gemensamhetslokal, Kajutan, som hyrs ut till medlemmarnas övernattande gäster eller fester. Kajutan består av två rum med 6 bäddar, ett litet pentry med utrustning för omkring 30 personer samt dusch och toalett. Lokalen ligger på Segelbåtsvägen 10, 2 tr. Utanför föreningens gemensamhetslokal Kajutan finns en gemensam trädgård, som kallas Japanska trädgården. Trädgården får utnyttjas utan kostnad av alla boende i föreningen. På den gemensamma gården finns gräsmattor, parkbänkar, utemöbler, sandlåda, leksaker och gunghästar. Tvättstugor i hus 12 och 14 med tre tvättmaskiner, två torktumlare samt torkskåp och mangel. Barnvagnsrum och cykelrum finns i varje hus och ligger i markplan. Entréförrådet i hus 14 ligger i källarplanet och nås med hiss.

Kommande renoveringar
Föreningen följer en ny underhållsplan som upprättades 2020 och sträcker sig till 2060.

TV & Bredband
Tele2 100/10 MB ingår i månadsavgiften samt Tele2:s analoga TV-utbud (tidigare Comhem)
Samtliga lägenheter har framdragen fiber och bredband kan köpas mot tillägg via IP-Only (Fiber/FTTH) och Telenor (Fiber/Cat6).

Parkering
Föreningen förfogar idag över 34 parkeringsplatser med separat kösystem. Föreningen har eget garage i två plan med 24 platser, varav tolv med elstolpe samt tre utomhusplatser och sju platser i Lärarförbundets garage. Boendeparkering på Stora Essingen kostar 500 kr/månad.

Avgiftshöjningar
Det finns planer på att höja lägenheternas månadsavgifterna efter årsskiftet med hänvisning till det höga ränteläget. Avgifterna för parkeringsplatserna höjdes senaste gången 1 januari 2022.

Ladda ned

Icon representing an icon